Functie: docent wereldreligies en beroepsethiek
Ik ben geboren in Tilburg en studeerde Systematische Theologie aan de Theologische Faculteit van de Universiteit van Tilburg. Mijn afstudeerscriptie lag op het terrein van de filosofische theologie. Ik behandel daarin de doorwerking van de transcendentale methode van de verlichtingsfilosoof Immanuel Kant in de theologie van Karl Rahner in de politieke theologie van Metz. Ik studeerde aan dezelfde faculteit ook Godsdienstdidactiek. Met een beurs van NWO werkte ik daar als onderzoeker mijn afstudeerscriptie verder uit. Aan de Universiteit voor Theologie en Pastoraat van Heerlen heb ik daarna gewerkt als onderzoeker. De verbinding van taaltheorie, dialoog en vakdidactiek was mijn onderzoeksgebied. Het leraarschap heb ik pas later echt ontdekt in de praktijk.
Een aantal jaren was ik zelf leraar Levensbeschouwing in het voortgezet onderwijs. In Heerlen was ik universitair docent voor Fundamentele Theologie. Aan de lerarenopleiding van Fontys Hogeschool in Tilburg werkte ik als lerarenopleider, docent Theologie en docent Vakdidactiek. Daarnaast was ik aan de Fontys Hogeschool coördinator van de master opleiding en directeur van het Centrum voor Levensbeschouwing en Ethiek. Bij verschillende adviesinstellingen (KPC groep, ABKO en NKSR) was ik projectleider en onderwijsadviseur. In die rol maakte ik de raamplannen voor het vak Godsdienst/Levensbeschouwing in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs en in het VMBO. Ook ontwierp ik het landelijk kader voor het examenvak Godsdienst/levensbeschouwing. Ik was hoofdredacteur van de vaktijdschriften Verbum en Narthex. Momenteel ben ik onderzoeker en docent bij Hogeschool Inholland. Ik ben onderzoeker voor het lectoraat Diversiteitsvraagstukken van Inholland. Binnen de lerarenopleiding van Hogeschool Inholland verzorg ik onderwijskundige vakken (zoals het omgaan met diversiteit in de klas), Vakdidactiek, Beroepsethiek van leraren, Theologie en Wereldgodsdiensten. Ik ontwikkelde projecten voor communicatie met levensverhalen in de West Bank (Palestina) en Marokko. Als projectleider was ik ook bij de uitvoering van deze projecten betrokken. De ontmoetingen die in die projecten ontstonden, hebben mijn kijk op het leven ingrijpend veranderd. Ik ben lerarenopleider, onderzoeker en publicist. Ik schrijf over zingeving en onderwijs, zingeving en moderniteit en over beroepsethiek. Verdere informatie op mijn website www.waardegerichtleren.nl.
In religie gaat het om de relatie die mensen aangaan met wat hen uiteindelijk beweegt. In de laatmoderne Nederlandse samenleving verandert religie. Er komt meer nadruk te liggen op het ontwerpen door mensen en minder op het toepassen van vastliggende systemen. Bovendien komen verschillende religieuze tradities/zingevingsfamilies naast elkaar voor. Deze twee veranderingen zijn voor iedereen interessant, in het bijzonder voor professionals op het terrein van religie en zingeving. Het is van groot belang dat we zoeken naar een manier waarop dynamiek en verandering in de verschillende zingevingsfamilies aanwezig kunnen zijn, en dat we onze professionaliteit daarop afstemmen. Ik vind het waardevol met deze ambitie deel uit te maken van de gemeenschap van de Islamitische Theologische Faculteit in Amsterdam.
‘Verhalen verbinden’